Camilla, Takoradi och spökhotell!

 
Min sista helg reste jag och Camilla mot ett ställe som heter Butre, det ligger ute vid kusten långt väster i Ghana. Min kompis som jag pluggar med här i Sverige har ett hostell vid stranden där så det var kul att hälsa på hos henne. Det var ungefär 5-6 timmars resa dit. Väl i Takordai som är största staden som ligger närmast Butre insåg vi att vi inte kommer hinna dit innan det blir mörkt så vi fick ta in en natt på hotell. Hela Takrodi kändes öde fast det var stort där, vi blev visasd ett annat hotell först. Fick guidad hjälp hela vägen fram, och en kille som bar min väska. Bjöd på taxi gjorde han också, samt såg till att vi fick Ghana-pris på rummet. Han jobbade som lärare och vi träffade han på "bussen" efter att jag ropat mer eller mindre rakt ut och frågat om det vare nån som visste ett hotell nära där vi skulle stanna. 
Just det på bussen blev det bråk också, så pass att polisen fick lägga sig i 2ggr!!
Det var ett jäkla skrik om något som lät som polis och Takoradi (dit vi hade betalat för att åka) hon som satt brevid oss gestikulerade också åt vårt håll då och då vilket gav mig en känsla att vi är med i detta bråk utan att fatta vad som händer...
Vi satt helt tysta och bytte kanske två blickar, jag sa en gång till Camilla att jag tror vi är på tjejen brevid oss sida...
Det var vi, för det visade sig senare att det var för få i bussen som skulle hela vägen fram till Takoradi så dom skulle släppa av oss i Cape Cost. Men tack vare den arga tjejen så fick vi iaf byta till en mindre bil och åka vidare... Hon skrek så hon blev hes och hostade. 
Vi kom fram i alla fall och blev guidade till ett hotell som skulle vara bra, det var fullt och det var sent så vi såg en skylt rakt över gatan med ett annat och tänkte- ja det blir fint. Det vi inte visste då var att det spökade där! Tro mig eller ej.. 
Käkade på restaurangen som låg i samma hus. Såg inte ut som det vart nån där sen -45, men maten var god och det var rent, ensamma där var vi också... haha!
 
Fin bild på Camilla från festen!
 
Jag och Camilla på svettig djungeltur
 
Ghanamyggbett, lovade ju uppföljning på det. Camilla sa att det var okej och nu är hennes ben jätteömma och hon måste äta antibiotika för inflamation i benen...Hon hade ca 50 myggbett på varje ben.. 
 
Spökhotellet! Var jättekonstigt rum vi fick, med korridorer, två stycken och en duch mitt i "rummet"
 
Spöksäng
 
Ren och fin inredning, mys!
 
Förfriskingar någon? Detta stog under en liten spetsduk på kylskåpet.. 
 
 
Färdkost, man köper en hel eller halv limpa med jordnötsmör eller "lilla ko-osten" ni vet och sen är det klart! En halv limpa med jordnötsmör kostar 70 GPC (1 GHS är ca 4kr så det är inte många ören för färdkost). Och vitt bröd med jordnötsmör vet ju alla ni träningsfeak är kanonkost! Man mår inte så illa på en halv limpa när man skumpar runt i dom där små bussarna :D
ps. det var inte förens sista helgen jag vågade testa fast jag sett massa andra ätit, men jag blev tuff. Var blind för dammet och tänkte inte på vart eller vem som bakat (vilken sophink man blandat degen i osv...tuff som sagt)
ps 2. lådorna med bröd bär dom på huvet och man behöver inte leta utan bara sätta sig i bilen så cirkulerar dom med lådor med bröd, tandborstar, glass, godis och vatten. Svettdukar säljer dom, och mediciner mot div. Och som sagt allt man behöver göra är att sitta och peka på det man vill ha. Smidigt ja må säga!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback