"Stop bugging me"

"På grund av självstädnighetsdagen har produktionen på väskorna inte kunnat starta, det är som en riktigt röd dag i Sverige. Allt är stängt och man arbetar inte. Vi får vänta tills imorgon. Någon telefon har vi inte heller än. Blir en sen middag idag, klockan är 21, brukar mest ha gått och lagt mig nu för att det har ändå inte funnits el så det är bäcksvat och vi är vaken vid 5. Ikväll har vi el! Jag har satt mig på en stol mitt i rummet framför fläkten och väntar på att nudelsoppan ska kallna. Eftersom produktionen av väskorna uteblev idag hade vi tid att gå på rundtur i byn. Atta följde oss, vi fick också se marken som Mickaelas pappa köpt där om jag förstått det rätt ska dom bygga ett hus. Vi fick se en fin del av byn med mycket grönt. Det är alls inte som nere på den gatan vi går på varje dag. Dock har husen inget jag skulle kalla standard, det finns väldigt många lerhyddor med plåttak där vi gick. Här börjar man också bygga, bygger så långt man har råd och kan sen vänta ett år eller så tills man har råd att bygga lite till. Så det var husgrunder lite överallt, eller så hade man börjat gräva för att bygga men något byggaktivitet såg vi inte. 
 
Nu har jag ätit och gått och lagt mig, ligger i en underslaf, noga med att stoppa in myggnätet överallt så det inet ska krypa in nåt. Det låter så högt av insekterna utanför så jag får för mig att det är nåt fel med ljudet i min ipod så jag drar ut ena snäckan och kollar hela tiden...
Det har varit för mycket kryp nu! Gräshoppor, skalbaggar, flygmyor. Och tro inte att det är vanlig storlek på dom! nej mutanter är det! Insekter blandad med dinosarier. Skalbaggarna är bruna och ser slemmiga ut, sätter sig på tröjan eller i håret så fort det skymmer. Som tur är, är det bara jag som är så här rädd för djuren så det finns alltid nån som tar bort dom åt mig...
Största spindeln i min histora var på rummet ikväll, då stog jag på en stol och lös med ficklampan åt Ingrid och Johanna tills han var död och sen stog jag ett tag till.. På uti fall... Man har ju hört om spindlar som blir mos och sen kommer det 100 minispindlar ur den...
 
Idag var det show med trummor och dans. Jag gick med en skara barn bort mot köket och kom på att jag inte sett dom dansa så mycket än så jag frågade om jag inte kunde få se och höra lite. Här är man inte sen på att bjuda på show. 
 
Raphael blev sjuk idag. Ingrid hittade honom på högen med smutskläder här utanför. Hon höll på att kliva på han när hon skulle borsta tänderna så han hade nog legat ett tag för då var det ju mörkt. Helt brännhet, och han hade ont i huvet. Malaria, väldigt vanligt här. Han fick ligga på golvet utanför oss (det är där man hamnar när man är sjuk så ni vet) han fick alvedon och resorb. Kex ville han ha också, lite banan mer fick vi inte i han. 
 
Dagarna passerar på ett konstigt sätt här, tidsbegrepp har redan börjat mynna ut. Stressen över väskorna ligger på. Jag känner mig lite maktlös. Här förstår man eller bryr sig inte om begreppet "tid är pengar". Imorgon ska vi till Swedru igen, det blir lite åkande dit men det finns ju inget i byn och det är kul att åka dit en sväng medan barnen är i skolan. Hörs imorgon"
 
Detta var också ett inlägg från min Ghana-dagbok. Har skrollat igenom och sett att min stavning ibland inte är att leka med haha, ni får ursäkta eller ursäckta kanske om vi fortsätta på samma spår som innan :D 
 
Kycklingfarm uppe i byn, ser ut som om dom har det bättre än kycklingarna i Sverige va?
 
Atta och Ingrid på tur
 
Atta visar oss hur byn växer
 
Påbörjat bygge
 
Helt okej utsikt från det huset kommer det bil eller hur?
 
 Vy över byn
 
Här kan man sova om man vill vara ifred eller ligga om man är sjuk. Det är Zoe på bilden, hon är inte sjuk hon sover efter ett ge- mig- ballonger- jag -vet- att- du- har-skrikanfall...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback